Bedrijfswagens: voordeel van alle aard in 2022
De berekening van het voordeel van alle aard verbonden aan een bedrijfswagen
gebeurt volgens de volgende formule:
De
- 100%, van 0 tot 12
maanden
- 94%, van 13 tot 24 maanden
- 88%, van 25 tot 36 maanden
-
enz.
Het leeftijdspercentage kan echter nooit onder de 70% dalen.
In de formule is er ook sprake van een
De eerste stap in die correctie bestaat erin dat u de CO2-uitstoot
van uw voertuig gaat vergelijken met de gemiddelde uitstoot van het Belgische
wagenpark in de 12 maanden vóór oktober van het jaar vóór het belastbaar
tijdperk. Voor de inkomsten van 2022 moet u dus vergelijken met de gemiddelde
uitstoot van oktober 2020 tot en met september 2021.
Die gemiddelde uitstoot wordt jaarlijks gepubliceerd, in de loop van december.
Voor het
-
91 g/km voor voertuigen met een benzine-, lpg- of aardgasmotor, en
- 75 g/km
voor voertuigen met een dieselmotor.
In 2021 waren die gemiddelden respectievelijk 102 g/km en 84 g/km.
In 2020
bedroegen ze respectievelijk 111 g/km en 91 g/km.
In 2019, 107 g/km en 88
g/km.
In stap 2 van de berekening van het CO2-percentage past u een
correctie toe op het standaard-CO2-percentage (de 5,5%), afhankelijk van de
gemiddelde uitstoot van uw voertuig. Voor elke gram CO2 die uw voertuig onder,
of boven het gemiddelde zit, verlagen of verhogen we het percentage met 0,1%.
Het eindresultaat moet tussen de 4% en de 18% liggen.
Heeft uw dieselvoertuig bijvoorbeeld een CO2-uitstoot van 100 g/km (i.p.v. 75
g/km), dan is het CO2-percentage voor inkomstenjaar 2020 gelijk aan:
5,5 +
[0,1 x (100 75)]. Dus 5,5 + 2,5, of 8,0%..
Een daling van de gemiddelde CO2-uitstoot, doet dus het belastbaar voordeel van uw huidige bedrijfswagen toenemen.
Minimumvoordeel
Tot slot zegt de wet ook nog dat het voordeel niet lager mag zijn dan 1.400 euro (voor inkomstenjaar 2022).
Lagere CO2-norm, ouder voertuig, hogere belasting
Stel dat u van de onderneming in 2019 een dieselvoertuig van 40.000 euro ter
beschikking kreeg. De wagen heeft een CO2-uitstoot van 100. Het voordeel
bedraagt dus:
= 40.000 euro x 6/7 x (leeftijd) x CO2-percentage na
correctie.
= 34.285,71 euro x leeftijd x CO2-percentage na correctie.
In 2019 is het CO2-percentage gelijk aan:
5,5 + [0,1 x (100 88)] = 6,7%.
Het belastbaar voordeel op jaarbasis bedraagt:
34.285,71 euro x 6,7% =
2.297,14 euro.
In 2020 is het CO2-percentage gelijk aan:
5,5 + [0,1 x (100 91)] =
6,4%.
Het belastbaar voordeel op jaarbasis bedraagt:
34.285,71 euro x 6,4%
= 2.194,29 euro, te vermenigvuldigen met de leeftijdscorrectie (94%)
=
2.194,29 euro x 94% = 2.062,63 euro.
In 2021 is het CO2-percentage gelijk aan:
5,5 + [0,1 x (100 84)] = 7,1%.
Het belastbaar voordeel op jaarbasis bedraagt:
34.285,71 euro x 7,1% =
2.434,29, te vermenigvuldigen met de leeftijdscorrectie (88%) =
2.434,29 euro
x 88% = 2.142,18 euro.
In 2022 is het CO2-percentage gelijk aan:
5,5 + [0,1 x (100 75)] =
8,0%.
Het belastbaar voordeel op jaarbasis bedraagt:
34.285,71 euro x 8% =
2.742,86 euro, te vermenigvuldigen met de leeftijdscorrectie (82%) =
2.742,86
euro x 88% = 2.249,14 euro.
Met andere woorden: vanaf 2020 stijgt het belastbaar voordeel van uw voertuig, niettegenstaande uw voertuig ouder en ouder wordt..
%gt%Door de vergroening van de mobiliteit zal de gemiddelde CO2-uitstoot binnen enkele jaren een diepe duik nemen. De leeftijdscorrectie zal dan niet meer volstaan om de stijging van het voordeel te compenseren.